TRYB JASNY/CIEMNY

PIEROGI Z MĄKI GRYCZANEJ

bezglutenowe pierogi, pierogi, pierogi z serem, bezglutenowe, zycie od kuchni




PIEROGI Z MĄKI GRYCZANEJ

Pierogi gryczane są świetną alternatywą dla pierogów tradycyjnych. Dla nas stanowią jedynie ciekawe urozmaicenie diety,  ale wielu osobom, które ze względów zdrowotnych muszą wyeliminować ze swojej diety gluten, dają możliwość cieszenia się sycącymi, domowymi, uszczęśliwiającymi potrawami mącznymi.

Gluten to mieszanina białek roślinnych: gluteniny i gliadyny. Znajduje się w ziarnach powszechnie stosowanych zbóż - w pszenicy, jęczmieniu i życie.  Zawarty jest więc w produktach stanowiących filary naszego systemu odżywiania. To jego właściwości sprawiają że ciasto jest elastyczne, a chleb ma chrupiącą skórkę oraz miękki miąższ. Nie da się zaprzeczyć, że gryczana mąka bezglutenowa nie jest taka jak mąka pszenna i ciasto z niej przygotowane nigdy nie będzie takie samo jak tradycyjne ciasto na pierogi. Sięgając po mąkę bezglutenową dobrze więc nie spodziewać się dokładnie tego co znamy z kuchni tradycyjnej naszych mam i babć, lecz otworzyć się na nowe smaki, tekstury, struktury. Nie oznacza to jednak, że takie bezglutenowe pierogi są mniej smaczne. Są pyszne choć nieco inne. 


Bezglutenowe pierogi z mąki gryczanej można przygotować z dowolnym farszem. Doskonale smakują z farszem z kapusty, z kapusty i grzybów lub ze szpinaku i bryndzy. Świetne są również wypełnione farszem przygotowanym na bazie ugotowanej kaszy gryczanej z dodatkiem cebulki i twarogu. Dziś przedstawiamy wam przepis na pierogi gryczane z twarogiem, cudownie pachnącymi ziołami i okrasą z chrupiącej kaszy gryczanej. Są pyszne, niezwykle aromatyczne i kuszące.

Poznajcie przepis na:
PIEROGI Z MĄKI GRYCZANEJ Z TWAROGIEM, ZIOŁAMI I OKRASĄ Z KASZY GRYCZANEJ

 składniki:
proporcje na około 30 pierogów

ciasto:
* 300 g mąki gryczanej
* 150 g mąki ziemniaczanej
* 4 łyżki oleju
* około 400 ml wrzącej wody
* sól 

farsz:
*  500 g twarogu półtłustego
* mały pęczek szałwii
* mały pęczek koperku
* mały pęczek pachnotki
* sól
* pieprz

okrasa z kaszy gryczanej:
* 200 g kaszy gryczanej niepalonej
* olej rzepakowy
* miód gryczany

wykonanie:


Mąkę wsypujemy do miski, dodajemy szczyptę soli i dokładnie mieszamy. Na mąkę wlewamy olej, całość zalewamy wrzącą wodą i zagniatamy elastyczne ciasto. Przykrywamy je ściereczką i odstawiamy na 20 minut. 


Twaróg mieszamy z drobno posiekanymi ziołami (szałwią, koperkiem i pachnotką) i doprawiamy do smaku solą i pieprzem. 


Na patelni rozgrzewamy 6 łyżek oleju i wsypujemy na nią niepaloną kaszę gryczaną. Prażymy ją przez kilka minut aż stanie się chrupiąca (uważajcie aby kaszy nie przypalić). Uprażoną kaszę odcedzamy i na papierowym ręczniku odsączamy z nadmiaru oleju.


Ciasto na pierogi z mąki gryczanej rozwałkowujemy partiami nieco grubiej niż tradycyjne ciasto z mąki pszennej, na grubość 2-3 mm. Blat możecie lekko podsypać mąką gryczaną żeby się ciasto do niego nie przyklejało. Szklanką wycinamy z ciasta okręgi; kładziemy na nie łyżeczką porcje farszu twarogowo-ziołowego i zlepiamy brzegi pierogów. Pamiętajcie by nie nałożyć zbyt wiele farszu bo ciasto z mąki gryczanej nie rozciąga się tak jak ciasto z maki pszennej.


UWAGA!
Pierogi te lepcie partiami i od razu partiami je gotujcie aby ciasto nie wyschło. Pierogi z mąki gryczanej nie lubią czekać na gotowanie. 


Pierogi wrzucamy na wrzącą, lekko osoloną wodę i gotujemy 1-2 minuty od wypłynięcia na powierzchnię.

Ugotowane pierogi wykładamy łyżką cedzakową na talerz, posypujemy okrasą z chrupiącej kaszy gryczanej, pokruszonym twarogiem, odrobiną skórki startej z pomarańczy i skrapiamy miodem.

Przepis na pierogi z mąki gryczanej z twarogiem, ziołami i okrasą z kaszy gryczanej poznaliśmy na warsztatach kulinarnych prowadzonych przez Jagnę Niedzielską i zorganizowanych przez Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej IŻŻ pod hasłem “Jak cieszyć się zdrowym świętowaniem z bliskimi?” 


Podczas tego spotkania nie tylko gotowaliśmy ale przede wszystkim rozmawialiśmy z dietetykami o zdrowej diecie, naszych nawykach żywieniowych oraz o nowej piramidzie żywieniowej. Więcej o misji Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej i możliwości korzystania z bezpłatnych porad dietetycznych udzielanych online przez wykwalifikowanych dietetyków możecie przeczytać na tej stronie naszego bloga [KLIK]






Komentarze

  1. Zastanawiałem się co zrobić na obiad w następną niedziele, więc już mam pomysł :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jest mnóstwo rodzajów pierogów, niektóre bardziej popularne, a inne mniej. Ten przepis wydaje się być bardzo ciekawy i to taka kolejna, nowa odsłona tego klasycznego w naszym kraju dania. Brawo za interesujący pomysł!

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię takie pierogi. Mam teraz okazję to może wypróbuję ten przepis :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

SEZONOWA KUCHNIA

STYCZEŃ

LUTY

MARZEC

KWIECIEŃ

MAJ

CZERWIEC

LIPIEC

SIERPIEŃ

WRZESIEŃ

PAŹDZIERNIK

LISTOPAD

GRUDZIEŃ

KOLORY W KUCHNI

WIELOBARWNIE

BIAŁY

CZERWONY

FIOLETOWY

POMARAŃCZOWY

ZIELONY

ŻÓŁTY

POLECANE ARTYKUŁY

Polecane posty

instagram @zycie_od_kuchni

Copyright © ŻYCIE OD KUCHNI